Kanerva on seitsemänpaikkainen erityistason asuinyksikkö neuropsykiatrisesti oirehtiville, paljon tukea arkeensa tarvitseville lapsille ja nuorille. Kanerva tarjoaa turvallisen ja kodinomaisen kasvuympäristön erityislastenkodin tarpeisiin suunnitelluissa uudenaikaisissa ja toimivissa tiloissa, Turengin keskustassa.
Kanervan omavalvontasuunnitelma
Toiminta-ajatus
Kanervassa tehtävän hoito- ja kasvatustyön perustana ovat lapsilähtöisyys sekä psykiatrinen ja kuntouttava työote. Kanervassa rakennetaan lapsille turvallinen, strukturoitu ja vakauttava arki, jossa on ikätason mukainen vuorokausirytmi, selkeät ja johdonmukaiset toimintamallit sekä lapsen kasvua ja kehitystä tukevat rajat. Lasten arki muodostuu koulunkäynnistä, kodinomaisista perustoiminnoista sekä harrastustoiminnasta ja vapaa-ajasta. Kasvatustyön tärkeänä osana on arjen taitojen opettelu yhdessä aikuisen kanssa. Kaikissa toiminnoissa kunkin lapsen yksilöllinen tuentarve ja erityishaasteet on huomioitu.
Arki
Tavoitteellisessa ja vakauttavassa arjessamme korostuu lasten osallisuus, yhteisten ja yhdessä sovittujen toimintamallien toteuttaminen ja niistä kiinnipitäminen sekä lapsen hoito- ja kasvatussuunnitelmaan kirjattujen yksilöllisten tavoitteiden asettaminen, toteuttaminen, seuranta ja arviointi. Tavoitteena on löytää lasten vahvuudet ja supervoimat, sekä kuntoutumisen kautta psyykkinen tasapaino. Lasten kanssa harjoitellaan ja vahvistetaan sosiaalisia taitoja sekä toisten huomioimista.
Psykiatrinen erityisosaaminen lastenkodin arjessa tarkoittaa henkilökunnan kykyä tehdä havaintoja lapsen käyttäytymisestä, kykyä nähdä lapsen tuen tarpeita sekä kykyä vastata lapsen psyykkiseen oirehdintaan ja tuen tarpeeseen. Teemme myös tiivistä yhteistyötä psykiatristen hoitotahojen ja muiden lasta hoitavien ammattilaisten kanssa.
Koulunkäynti
Kanervan lapset käyvät pääsääntöisesti koulua samassa pihapiirissä toimivassa Janakkalan sivistystoimen alaisessa kolmiluokkaisessa Aavan koulussa, jossa opetus tapahtuu erityisopetuksen pienryhmissä. Koulussa voi suorittaa kolmen erityisopettajan opetuksella peruskoulun ala- ja yläkoulun opintoja. Koulu tekee yhteistyötä muiden alueen koulujen kanssa ja oppilaiden on mahdollista suorittaa joitakin aineita myös integroituna alueen kouluissa. Lapsen sujuvan ja yksilöllisen oppimisen varmistamiseksi koulun henkilökunnan kanssa tehdään yhteistyötä lapsen edun mukaisesti. Tärkeänä tavoitteena jokaisen lapsen koulutyössä on peruskoulun suorittaminen ja päättötodistuksen saaminen sekä ammatillisiin tai lukio-opintoihin siirtyminen.
Tilat ja ympäristö
Kanerva sijaitsee rauhallisella asuinalueella Turengin keskustan välittömässä läheisyydessä. Ympäristö on puistomainen ja vehreä pientaloalue, joka mahdollistaa kodinomaisen ympäristön sijoitetuille lapsille. Uudet, viihtyisät ja turvalliset tilat tarjoavat oivat mahdollisuudet laadukkaan hoito-, kasvatus- ja kuntoutustyön toteuttamiseen ja peruskoulun suorittamiseen. Tilat ovat erityistason laitoshoidon käyttöön suunnitellut ja otettu käyttöön maaliskuussa 2019. Turengin keskustaan on etäisyyttä 500 metriä ja julkiset liikenneyhteydet lähikuntiin ja kauemmaksikin toimivat hyvin. Pihapiirissä on mahdollisuudet monipuoliseen liikkumiseen ja pihapeleihin. Samassa pihapiirissä on neljä itsenäistymisasuntoa, jossa nuori voi harjoitella turvallisesti itsenäisyyden tuomia taitoja ohjaajan vahvalla tuella. Samassa rakennuksessa Kanervan kanssa toimii myös Kaarnan erityistason asuinyksikkö ja Aavankiven perustason asuinyksikkö.
Harrastusmahdollisuudet
Kanervassa kannustamme ja tuemme lapsia mielekkään vapaa-ajan vietossa ja harrastusten löytymisessä. Sijaintimme mahdollistaa monipuoliset harrastusmahdollisuudet. Lasten omien harrastusten lisäksi Kanervassa on viikoittain yhteisöilta tiistaisin, ja loma-aikoina toteutamme retkiä ja muuta ohjattua toimintaa.
Henkilöstö
Kanervan moniammatillisen tiimin muodostavat seitsemän sosiaali- ja terveysalan koulutuksen omaavaa ohjaajaa. Tiimin moniammatillinen rakenne koostuu neljästä sosionomista, yhteisöpedagogista ja kolmesta lähihoitajasta, vastuusairaanhoitajasta sekä yksikön johtajasta. Neuropsykiatrinen erityisosaamisemme koostuu moniammatillisen tiimin koulutuksesta, psykiatrian ja lastensuojelun työkokemuksesta ja osaamisesta haastavien lasten kanssa työskentelystä. Työryhmä saa lasten diagnoosien ja oireiden mukaista sekä muuta koulutusta työnsä tueksi. Jokaisen työntekijän neuropsykiatrista erityisosaamista vahvistetaan ammatillisella täydennyskoulutuksella.
Henkilöstön osaamista ja ammattitaitoa kehitetään ja tuetaan jatkuvasti Sospron yhteisen täydennyskoulutusohjelman Sospro-Akatemian koulutuksin. Sospro-Akatemia toteutetaan yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) kanssa. Koulutukset käsittävät mm. lastensuojelun substanssiin johdattelevia opintoja sekä lastenkotien erityistarpeisiin ja profiileihin suunniteltuja erityisopintoja muun muassa neuropsykiatriaan, psykiatriaan sekä käytös- ja tunne-elämän häiriöihin.
Omaohjaajatyö
Omaohjaajatyö on Kanervassa tehtävän hoito- ja kasvatustyön peruspilari. Omaohjaajan tulee rakentaa ja turvata yhdessä lapsen kanssa toimivaa arkea uudessa ympäristössä, sekä hahmottaa lapsen nykyistä elämäntilannetta. Omaohjaajalla on kokonaisvaltainen vastuu lapsen asioiden hoitamisesta ja yhteydenpidosta lapsen vanhempiin sekä muihin yhteistyötahoihin. Omaohjaajat ovat vastuussa lapsen asioista sijoituksen aikana. Omaohjaajien tehtävänä on tukea lasta kotiutumaan Kanervaan, sekä pitää tiiviisti yhteyttä lapsen vanhempiin, lapsen asioista vastaavaan sosiaalityöntekijään ja muihin verkostoihin, kuten erikoissairaanhoitoon ja kouluun.
Omaohjaajan ja lapsen välinen työskentely sisältää kaiken lapsen kanssa tehtävän suunnitelmallisen hoito- ja kasvatustyön, joka lapsen asiakassuunnitelmassa ja hoito- ja kasvatussuunnitelmassa määritellään. Lapsen omaohjaajan tehtävänä on myös tarjota lapselle korjaava ihmissuhde, sekä korvaavia ja turvallisia kokemuksia tarjoava vuorovaikutussuhde Kanervassa lapsella on nimettynä omaohjaajatyöpari.
Perhetyö
Sijoituksen ajan omaohjaajat tekevät tiivistä yhteistyötä lapsen perheen ja lähiverkoston kanssa. Omaohjaajan tehtävänä on täydentää vanhempia ja tukea heitä omassa vanhemmuudessaan, ei korvata heitä. Lasta tuetaan hänelle merkityksellisten suhteiden ylläpitämisessä sekä autetaan häntä rakentamaan ja ylläpitämään suhdetta läheisiinsä. Perhe on monella tavalla mukana lapsen arjessa. Perhetyön peruslähtökohtana on perheiden tilanteista lähtevät tuen ja avun tarpeet, jotka voivat liittyä vanhemmuuden tukemiseen, perheen hyvinvoinnin ja jaksamisen sekä perheen lapsen kehityksellisiin ja kasvatuksellisiin kysymyksiin.
Kerromme mielellämme toiminnastamme lisää!