Omavalvontaohjelmamme


Sospron laatujärjestelmän perustana toimii vahva ja reaaliaikainen oman toiminnan valvonta. Omavalvontakäytäntömme ovat kiinteä osa arjen rakenteita ja yhteiset toimintatapamme ohjaavat havainnoimaan, raportoimaan ja käsittelemään rohkeasti toimintaamme liittyviä riskejä, epäkohtia ja poikkeamia.

Sospron palvelutuotannon omavalvonta alkaa jokaisen työntekijän laadukkaasta ja systemaattisesta perehdytyksestä, johon osallistuvat työryhmän jäsenten lisäksi nimetyt vastuuhenkilöt eri toiminnoista. Pitkäjänteisen perehdyttämisen lisäksi kehitämme ammattilaisten osaamista ja työn hallintaa jatkuvalla, Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä toteutetulla, Sospro-Akatemian täydennyskoulutusohjelmalla.

Johtamisjärjestelmäämme kuuluu organisaation jokaisella tasolla toimintaamme liittyvien epäkohtien ja poikkeamien säännöllinen käsittely ja korjaavien toimenpiteiden arviointi sekä seuranta. Säännönmukaisella ja kokousrakenteisiin sisältyvällä käsittelyllä sekä käsittelyyn liittyvillä lokikirjauksilla pyrimme sinnikkäästi tunnistamaan ja poistamaan arjesta ja tekemisestämme sellaisia asioita, jotka voivat olla riskinä laadukkaan ja turvallisen asiakastyön toteutumiselle.

Poikkeamien hallinta

Asiakkaan hyvä ja asianmukainen kohtelu sekä siihen sovitetut yhteiset toimintatavat arjessa ovat laadukkaan sosprolaisen työskentelyn ytimessä. Hyvä kohtelu, yksilöllinen hoito- kasvatus- ja kuntoutustyö sekä ennakoitava ja yhdessä suunniteltu arki on jokaisen asiakkaamme oikeus. Varmistamme näiden asioiden toteutumista reflektoimalla jatkuvasti toimintaamme työvuoroissa ja työryhmien yhteisissä palavereissa.

Meille on tärkeää tunnistaa epäkohtia ja poikkeamia työssämme, reagoida niihin, nostaa niitä yhteiseen keskusteluun ja miettiä yhdessä, miten asioita toisin tekemällä, voidaan jatkuvasti parantaa asiakkaamme saaman palvelun laatua ja vaikuttavuutta. Laatujärjestelmämme mahdollistaa sähköisen poikkeamaraportoinnin, joka ohjaa yksikön turvallisuuskulttuurin kehittymistä. Työn laatuun ja turvallisuuteen liittyviä riskejä käsittelemme systemaattisesti, avoimesti ja ennakoivasti kaikilla organisaatiomme tasoilla.

Sospron kaikkiin yksiköihin on laadittu yksikkökohtainen omavalvontasuunnitelma Valviran antaman määräyksen (1/2024) mukaisesti. Nämä omavalvontasuunnitelmat ovat yksikkökohtaisilla sivuilla täällä: Toimipisteet .

Sospron yhteiset omavalvontaa varmistavat käytännöt on kuvattu Sospron omavalvontaohjelmaan, joka kattaa kaikki Sospron itsensä tuottamat sekä tarvittaessa alihankkijoilta hankitut palvelut. Voit lukea siitä lisää tästä: Sospro omavalvontaohjelma

Omavalvontaohjelman toteutumisen seurantaan perustuvat havainnot

Päivitämme ja julkaisemme tällä sivulla Sospro konsernin omavalvontaohjelman toteutumisen seurantaan perustuvat havainnot ja niiden perusteella laaditut kehitystoimenpiteet neljän kuukauden välein.

Kaikissa Sospron toimintayksiköissä on kehitetty omavalvontaohjelman toimeenpanoa niin, että jokainen yksikkö on tunnistanut palvelumme laatuun ja turvallisuuteen perustuvia kehittämistarpeita yksikkökohtaisissa toimintasuunnitelmissaan. Yksikön toimintasuunnitelma kuvaa miten yksikössä seurataan omavalvonnan toimeenpanon kehitystä ja millaisia kehitystoimenpiteitä palvelun toteuttamiselle on tunnistettu työryhmätasolla. Yksikkökohtaisista omavalvonnan kehittämistoimenpiteistä voi lukea lisää jokaisen yksikön omavalvontasuunnitelmasta, jotka löydät yksiköiden esittelyn yhteydessä Toimipisteet-sivullamme.

Sospron omavalvontaohjelma ja sen seuranta perustuu lain ja sopimusten lisäksi yhteisen laatujärjestelmämme mukaiseen toimintaan, joka toteutetaan ydinosaamisemme, kuntouttava palautetietoisen työskentely avulla.

Omavalvonnan tavoitteet vuodelle 2025:
• Kuntouttavan palautetietoisen työskentelyn eläminen todeksi jokaisessa palvelussa
• Turvallisuusosaamisen vahvistaminen
• Vakavien työtapaturmien väheneminen
• Vakavien asiakas- ja henkilöstöturvallisuutta vaarantavien poikkeamien väheneminen
• Työn hallinnan tunteen ja työympäristön turvalliseksi kokemisen tunteen vahvistuminen
• Varhaisen tuen mallin aktiivisempi käyttö ja systemaattisempi seuranta

Konsernitasoisesti valitut seurattavat turvallisuusmittarit:
• Prosessimittarit
• Asiakaskokemus (käyttöaktiivisuus, osallisuus, palvelun hyöty, lasten turvallisuuden kokemus)
• Toimintakykymittarin käyttöaktiivisuus
• Tulosmittarit
• Rajoituspäätökset (kokonaismäärä, kiinnipidot)
• Väkivalta poikkeamat (asiakkuuksista johtuvat uhka-, vaara- ja väkivaltatilanteet)
• Työtapaturmien määrät (asiakkuuksista johtuvat)
• Sairauspoissalo % tapaturmien osuus
• Työyhteisökyselyn turvallisuus mittari (vuositasolla seurattava)

Konsernitasoisiksi mittareiksi olemme valinneet seuraavat luvut, joiden kehitystä seuraamme neljän kuukauden välein

Asiakaskokemuksen kehitys asteikko 0–10 edellinen 3 kuukautta rullaavasti, (6.2.2024, 11.6.2024, 7.10.2024, 14.2.2025, 19.5.2025):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toimintakykymittarin käyttöaktiivisuuden kehitys sijaishuollon yksiköissä

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Omavalvontaohjelman mukaiset toimenpiteet ja niiden seuranta:
  • Olemme päivitetty yksikkökohtaiset omavalvontasuunnitelmat Sote valvontalain edellyttämiksi palveluyksikkökohtaisiksi kokonaisuuksiksi kaikissa yksiköissä.
  • Olemme vahvistaneet yksiköiden turvallisuusosaamista.
      • Otettu yhteinen riskien ja vaarojen arvioinnin lomake käyttöön.
      • Vahvistettu varautumiskäytäntöjä ja jatkuvuuden hallintaa ottamalla uusi Valmius- ja jatkuvuudenhallintasuunnitelma käyttöön.
      • Linkitetty edellä mainitut dokumentit vahvemmin yksikön turvallisuussuunnitelmien päivittämiseen sekä turvallisuuskävelyihin yksiköittäin.
      • Vahvistettu turvallisuuskävelyiden merkitystä henkilöstön osaamisessa.
  • Vahvistettu kuntouttavan palautetietoisen työskentelyn toteutumista ja johtamista sekä omavalvontakäytäntöjen kirjausta ja yksikön johtamistapoja.
      • Yksiköiden toimintasuunnitelmissa on tunnistettu omavalvontaan perustuvia priorisoituja kehittämistoimenpiteitä.
      • Toteutettu laadun ja turvallisuuden tilanneanalyysit kaikissa yksiköissä.
  • Vahvistettu työkalujen käyttöaktiivisuutta ja parhaiden käytäntöjen jakamista toimintakykymittari workshopissa.
  • Vahvistettu varhaisen välittämisen mallin toimenpiteitä.
      • Seuraamme säännöllisesti sairauspoissaololistauksia.
      • Seuraamme varhaisen tuen- keskusteluiden määriä.
Toimenpiteet seuraavalle arviointijaksolle
  • Vakiinnutamme laadun ja turvallisuuden tilanneanalyysit 2 krt/vuosi jokaisen vastuuhenkilön kanssa.
      • Analyysin pohjalta tunnistamme kehittämistoimenpiteitä, joiden seuranta otetaan pysyväksi toimintamalliksi.
  • Vahvistamme turvallisuusosaamista edelleen.
      • Järjestämme Yksikön johtajille Workshopin turvallisuuskulttuurin ja toimintatapojen kehittämiseksi sekä uhkien ja vaaratilanteiden hallintaan.
      • Suunniteltu aikataulu marraskuu 2025.
  • Vahvistamme rajoitustoimenpidekoulutusten avulla osaamista ja ennakoivia toimenpiteitä.
  • Vähennämme vakavia työstä johtuvia tapaturmia
      • Työstämme ennakoivia toimintamalleja sekä tilanteiden jälkipuintiin liittyviä käytäntöjä yhdessä esihenkilöiden kanssa.
  • Jatkamme varhaisen välittämisen mallin vahvistamisen toimenpiteitä ja niiden seurantaa.