Sospron laatujärjestelmän perustana toimii vahva ja reaaliaikainen oman toiminnan valvonta. Omavalvontakäytäntömme ovat kiinteä osa arjen rakenteita ja yhteiset toimintatapamme ohjaavat havainnoimaan, raportoimaan ja käsittelemään rohkeasti toimintaamme liittyviä riskejä, epäkohtia ja poikkeamia.
Sospron palvelutuotannon omavalvonta alkaa jokaisen työntekijän laadukkaasta ja systemaattisesta perehdytyksestä, johon osallistuvat työryhmän jäsenten lisäksi nimetyt vastuuhenkilöt eri toiminnoista. Pitkäjänteisen perehdyttämisen lisäksi kehitämme ammattilaisten osaamista ja työn hallintaa jatkuvalla, Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä toteutetulla, Sospro-Akatemian täydennyskoulutusohjelmalla.
Johtamisjärjestelmäämme kuuluu organisaation jokaisella tasolla toimintaamme liittyvien epäkohtien ja poikkeamien säännöllinen käsittely ja korjaavien toimenpiteiden arviointi sekä seuranta. Säännönmukaisella ja kokousrakenteisiin sisältyvällä käsittelyllä sekä käsittelyyn liittyvillä lokikirjauksilla pyrimme sinnikkäästi tunnistamaan ja poistamaan arjesta ja tekemisestämme sellaisia asioita, jotka voivat olla riskinä laadukkaan ja turvallisen asiakastyön toteutumiselle.
Poikkeamien hallinta
Asiakkaan hyvä ja asianmukainen kohtelu sekä siihen sovitetut yhteiset toimintatavat arjessa ovat laadukkaan sosprolaisen työskentelyn ytimessä. Hyvä kohtelu, yksilöllinen hoito- kasvatus- ja kuntoutustyö sekä ennakoitava ja yhdessä suunniteltu arki on jokaisen asiakkaamme oikeus. Varmistamme näiden asioiden toteutumista reflektoimalla jatkuvasti toimintaamme työvuoroissa ja työryhmien yhteisissä palavereissa.
Meille on tärkeää tunnistaa epäkohtia ja poikkeamia työssämme, reagoida niihin, nostaa niitä yhteiseen keskusteluun ja miettiä yhdessä, miten asioita toisin tekemällä, voidaan jatkuvasti parantaa asiakkaamme saaman palvelun laatua ja vaikuttavuutta. Laatujärjestelmämme mahdollistaa sähköisen poikkeamaraportoinnin, joka ohjaa yksikön turvallisuuskulttuurin kehittymistä. Työn laatuun ja turvallisuuteen liittyviä riskejä käsittelemme systemaattisesti, avoimesti ja ennakoivasti kaikilla organisaatiomme tasoilla.
Sospron kaikkiin yksiköihin on laadittu yksikkökohtainen omavalvontasuunnitelma Valviran antaman määräyksen (1/2024) mukaisesti. Nämä omavalvontasuunnitelmat ovat yksikkökohtaisilla sivuilla täällä: Toimipisteet .
Sospron yhteiset omavalvontaa varmistavat käytännöt on kuvattu Sospron omavalvontaohjelmaan, joka kattaa kaikki Sospron itsensä tuottamat sekä tarvittaessa alihankkijoilta hankitut palvelut. Voit lukea siitä lisää tästä: Sospron omavalvontaohjelma
Omavalvontaohjelman toteutumisen seurantaan perustuvat havainnot
Päivitämme ja julkaisemme tällä sivulla Sospro-konsernin omavalvontaohjelman toteutumisen seurantaan perustuvat havainnot ja niiden perusteella laaditut kehitystoimenpiteet neljän kuukauden välein.
Sospron vuoden 2024 kehittämisen teemana on ollut Henkilöturvallisuuden (sekä asiakkaiden, että henkilöstön) kehittäminen. Turvallisuutta on kehitetty laaja-alaisesti yhteisen ohjeiden, vuorovaikutuksen laatuun huomiota kiinnittävän koulutuksen sekä yksikkökohtaisten toimintatapojen avulla.
Kehittämistyön tuloksena olemme vakiinnuttaneet Sospron kaikkia palveluja yhdistävän ydinosaamisemme kivijalan. Työskentelymme perustuu Kuntouttavaan palautetietoiseen työskentelyyn, jossa vahvuusperustaisuus ja palautetietoisuus vahvistavat asiakkaan osallisuutta, kokemusta ja hyötyä palvelustamme. Palautetietoiseen työskentelyymme kuuluu säännöllinen asiakkaan kokemuksen sekä toimintakyvyn eli hyvinvoinnin laaja-alainen seuraaminen ja arviointi sekä sen pohjalta tavoitteellisen työskentelyn suuntaaminen asiakasta hyödyttävään suuntaa.
Kuntouttava palautetietoinen työskentelymme on vakiintunut jokaiseen yksikköömme, toimintaamme ohjaavien mittareiden käyttöä on harjoiteltu yhdessä asiakkaiden kanssa ja niiden avulla tunnistettuja kehittämistoimenpiteitä on tunnistettu yksilöllisesti jokaiselle yksikölle sekä tavoitteellisesti jokaisen asiakkaan suunnitelmalliseen hoito-, kasvatus- ja kuntoutustyöhön. Ne yksiköt, joissa palautetietoinen työskentely ei ole vielä täysimääräisesti käytössä on tunnistettu ja toiminnan tavoitteet liittyvät kiinteästi työskentelytavan kehittämiseen.
Konsernitasoisiksi mittareiksi olemme valinneet seuraavat luvut, joiden kehitystä seuraamme neljän kuukauden välein, asteikko 0–10 edellinen 3 kuukautta rullaavasti, (6.2.2024, 11.6.2024, 7.10.2024, 14.2.2025):
Lasten/vanhempien/sosiaalityöntekijöiden kokemus osallisuudesta;
Palvelu | 6.2.2024 | 11.6.20204 | 7.10.2024 | 14.2.2025 |
sijaishuolto | 7/8,5/9,1 | 6,9/8,9/9,1 | 6,8/8,8/9,2 | 6,9/8,6/9,2 |
avopalvelut | 9,0/8,3/9,3 | 8,9/9,2/9,4 | 9,0/9,3/9,6 | 9,4/9,1/9,4 |
Lasten/vanhempien/sosiaalityöntekijöiden kokemus turvallisuudesta;
Palvelu | 6.2.2024 | 11.6.20204 | 7.10.2024 | 14.2.2025 |
sijaishuolto | 7,7/8,5/9,0 | 7,7/9,0/8,8 | 7,7/9,0/9,1 | 8,0/8,8/8,9 |
avopalvelut | 9,0/8,5/9,0 | 8,9/9,4/9,0 | 8,9/9,6/9,2 | 9,5/9,0/9,2 |
Lasten/vanhempien/sosiaalityöntekijöiden kokemus palvelun hyödyllisyydestä;
Palvelu | 6.2.2024 | 11.6.20204 | 7.10.2024 | 14.2.2025 |
sijaishuolto | 6,4/8,4/9,1 | 6,6/8,7/9,0 | 6,8/8,6/9,3 | 6,8/8,4/9,1 |
avopalvelut | 8,6/8,3/9,3 | 8,4/8,8/9,7 | 8,8/9,3/9,6 | 9,0/8,3/9,6 |
Sijaishuollossa asiakkaana olevien lasten ja sosiaalityöntekijöiden kokemus osallisuudesta ja palvelun hyödyllisyydestä on vahvistunut, mutta turvallisuuden kokemukseen tulemme etsimään vahvistavia toimenpiteitä. Jatkossa kiinnitämme myös yhä enemmän huomiota lasten vanhempien kokemuksen kehittymiseen. Avopalveluiden asiakkaat ovat kokeneet palvelun edelleen voimaannuttavana sekä hyödyllisenä.
Palautetietoiseen työskentelyyn kuuluu myös avoin ja matalalla kynnyksellä tapahtuva uhka-, vaara- ja väkivaltatilanteiden havainnointi ja käsittely työryhmätasolla. Mitä paremmin tunnemme toimintaamme ja sen turvalliseen toteuttamiseen liittyvät riskit, sitä paremmin pystymme niitä ennaltaehkäisemään. Ajankohtaisen ja selkeän toiminnan laatuun ja turvallisuuteen liittyvän tilannekuvan saamme, kun seuraamme sähköisen poikkeamanhallinta järjestelmämme avulla raportoituja poikkeamia säännöllisesti työryhmäkokouksissamme. Tavoitteenamme on ollut vakiinnuttaa uhka-, väkivalta- ja vaaratilanteiden raportointikäytännöt jokaiseen yksikköömme sekä vähentää niihin liittyvien turvallisuus- ja lääkityspoikkeamailmoitusten suhteellista osuutta. Toimintamme laatuun liittyvien kriittisten poikkeamien ennaltaehkäisy on vaikuttavan omavalvontamme keskeisin tavoite.
Konsernitasoiset kehitystoimenpiteet tavoitteidemme saavuttamiseksi vuonna 2024 sekä tavoitteiden seuranta (14.2.2025):
Palautetietoisen työotteen vakiinnuttaminen yksiköissä ja sen avulla tarkempien ja vaikuttavampien yksikkökohtaisten kehittämistavoitteiden tunnistaminen
- Kuntouttava palautetietoisen työote on vakiintunut ja yksiköt, joilla toimintatapaan liittyy edelleen kehitettävää, on tunnistettu. Konsernitasoisia ohjeita ja työkalujen käyttökuvauksia on tarkennettu ja yksiköiden tueksi on valmisteltu koulutusmateriaalia.
Työhyvinvointisuunnitelmien avulla tunnistetaan yksikkötasoisia työnhallintaan ja turvallisuuden tunteeseen liittyviä kehittämistavoitteita
- Sospro konsernin koko henkilöstöä koskevassa työyhteisökyselyssä kokemus työympäristön turvallisuudesta parantui tavoitteen mukaisesti vuodesta 2023, vaikka henkilöstömäärä on kasvanut.
Konsernitasoisesti integroidaan työsuojelutoimikunta tiiviimmin konsernin turvallisuuden johtamiseen.
- Työsuojeluorganisaation tavoitteellista työskentelyä on johdettu keskitetysti ja turvallisuuteen liittyvät mittarit ovat osa turvallisuuskulttuurin johtamista koko konsernissa.
Rajoitustoimenpiteisiin liittyvää lisäkoulutusta sijaishuollon yksiköihin, joissa tunnistetaan sen tarve.
- Lähes kaikki sijaishuollon yksiköt on koulutettu vuoden 2024 aikana ja koulutuksia jatketaan yksikkökohtaisten tarpeiden mukaan.
Omaohjaajuuden ja lähityöskentelyn kehittäminen.
- Sospron koko esihenkilöstölle toteutettu Huomaa Hyvä! koulutusohjelma päättyi ja jokainen yksikkö on tunnistanut omia toimintamallejaan vahvuusperustaisessa ja voimauttavassa työskentelyä lasten, nuorten ja perheiden kanssa. Koulutuksen vaikutukset näkyvät yksiköiden työskentelyasenteen ja toimintatapojen kehittämisessä.
Lasten hyvää kohtelua koskevien yksikkökohtaisten suunnitelmien kehittäminen ja syventäminen (syksyllä -24)
- Sijaishuollon yksiköiden hyvää kohtelua koskevat suunnitelmat on päivitetty jokaisessa yksikössä syksyn 2024 aikana. Huomaa hyvä Sosprossa koulutusohjelman avulla opitut käytännöt ja toimintatavat on sisällytetty lasten hyvän kohtelun suunnitelmiin.
Vastuusairaanhoitajien ja lääkehoitovastaavien osaamisen ja roolien kehittäminen.
- Sairaanhoitajien yhteinen kehittämispäivä on toteutettu 10.2.2025 ja sen avulla on vahvistettu terveydenhuollon ammattilaisten osaamista lasten ja perheiden hyväksi.
Asiakastiedon kirjaamisen kehittäminen (osallisuuden lisääminen, oikeusturvan vahvistaminen, toimintakykymittarin hyödyntäminen asiakastiedon kirjaamisessa).
- Henkilöstö on käynyt vuoden 2024 aikana kirjaamisasiantuntijoiden pitämän koulutuksen, jossa on korostettu osallistavaa, tavoitteellista ja vahvuusperustaista kirjaamista.
- Vahvuusperustainen työskentely on tuotu vahvemmin osaksi lapsikohtaista raportointia sosiaalityöntekijöille.
Omavalvontaan perustuvat tavoitteet vuodelle 2025
Kuntouttavan palautetietoisen työskentelyn eläminen todeksi jokaisessa palvelussa.
- Mittareiden käyttöaktiivisuus
- Palautteisiin perustuvat yksiköiden kehittämistoimenpiteet
- Parhaiden käytäntöjen jakaminen eri yksiköiden kesken
- Palvelun hyödyllisyyden ja osallisuuden kokemuksen parantaminen edelleen
Turvallisuuden vahvistuminen edelleen.
- Turvallisuusosaamisen vahvistaminen edelleen jokaisessa yksikössä ja yksikkökohtaisten omavalvontahavaintojen parempi tunnistaminen sekä kehittämistoimenpiteiden säännöllinen seuranta
- Vakavien työtapaturmien väheneminen ja jokaiseen tilanteeseen reagointi juurisyiden ymmärtämiseksi
- Vakavien asiakas- tai henkilöstöturvallisuutta vaarantavien poikkeamien väheneminen
- Työn hallinnan tunteen vahvistuminen ja työympäristön turvalliseksi kokemisen vahvistuminen
- Varhaisen tuen mallin aktiivisempi käyttö ja systemaattisempi seuranta