Avopalvelut, Pirkanmaa

Yleisesittely

Pirkanmaan avopalvelut tuottavat yksilöllisiä palveluvaihtoehtoja ja -kokonaisuuksia sosiaalihuollon ja lastensuojelun asiakkaille. Palveluvalikoimamme sisältää jälkihuollon ohjausta, tuettua ja tukiasumista, tehostettua perhetyötä ja ammatillista tukihenkilötoimintaa.

Avopalveluilla on kotoisat toimitilat Tampereen Jankassa, hyvien kulkuyhteyksien varrella. Pääosin kotiin annettavissa palveluissa työskentely tapahtuu asiakkaiden omissa elinympäristöissä, mutta myös avopalvelujen toimitiloja voidaan käyttää hyväksi tapaamisten järjestämiseen. Avopalveluiden toimitiloissa voidaan tavata perheitä, valmistaa ruokaa, pelata lauta- tai konsolipelejä tukihenkilötyön puitteissa tai vaikka opetella itsenäisen elämän taitoja ja hoitaa viranomaisasioita. Ja tärkeää on myös välillä vain keitellä hyvät kahvit, istuutua rennosti olohuoneeseen ja jutella maailman menosta.

Avopalvelujen henkilökunta koostuu pienestä ryhmästä suuria ammattilaisia. Ohjaajillamme on joko lähihoitajan tai sosiaalialan Sosionomi AMK- tai YAMK-tutkinnot ja useiden vuosien työkokemus sekä sosiaali- että lastensuojelun palvelujen puolelta. Tunnemme työn haasteet, erilaisten asiakkaiden tarpeet ja mikä parasta – omat tapamme toimia ja työskennellä kunkin asiakassuhteen eteen yhdessä sovitulla tavalla. Henkilöstöllämme on pitkäaikaista kokemusta ja koulutusta lastensuojelun lisäksi jälkihuoltonuorten kanssa toimimisesta ja perhetyöstä. Osa työntekijöistämme on suorittanut neuropsykiatrisen valmentajan tutkinnon.

Pirkanmaan avopalveluyksikön omavalvontasuunnitelma

Toiminta-ajatus

Pirkanmaan avopalvelujen työskentelyorientaatioon kuuluu jokaisessa yksilössä olevaan tietoon, taitoon ja hyvään uskominen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ohjaajamme ovat samalla viivalla asiakkaiden kanssa tukena ja apuna löytämässä keinoja haasteellisiin tilanteisiin. Ohjaajat eivät pyri opastamaan, neuvomaan tai ohjeistamaan ylhäältä käsin vaan toimimme yhteistyössä motivoijana, valmentajana tai kanssakulkijana. Palveluidemme vaikuttavuutta mittaa joka ikinen käynti, keskustelu, viesti, puhelu tai muu yhteydenotto. Asiakkaiden ja sosiaalityöntekijöiden antamaan palautteeseen suhtaudutaan avoimin mielin: emme koskaan ole liian valmiita, jotta voisimme välttää kehittymistä. Asiakaskokemusta kerätään säännöllisesti kolmen kuukauden välein asiakkailta, huoltajilta ja palvelusta vastaavalta sosiaalityöntekijältä.

Ohjaajien kokemuksia työstämme

”Avopalvelutyössä mulle merkityksellistä on kohdata asiakkaat heidän luonnollisessa ympäristössä. Työ on mielenkiintoista, koska se on monipuolista ja on mahdollisuus vaikuttaa sen sisältöön ja aikatauluihin. Tiimin ja esimiehen tuki on ollut aivan loistavaa ja siks on ollu helppo hypätä mukaan. 😊” (Milla, Sosprolla 0,5 vuotta)

”Avopalvelutyössä parasta on saada yhdessä asiakkaan kanssa kokea onnistumisia. On se sitten onnistunut kotiruoka, pulahdus järveen tai vaikka nuotion loimu. Kokemukset ovat arvossaan määrittämättömiä, etkä koskaan tiedä, mistä niistä yhdessä koetuista hetkistä asiakas sinut parhaiten muistaa, kun joskus hamassa tulevaisuudessa taas kohtaatte ja hän kertoo yhdessä jakamanne arvokkaan muistonsa, ehkä syvän kiitollisuuden kera.” (Teemu, Sosprolla 10 vuotta)

Kerromme toiminnastamme mielellämme lisää!