Lastenkodeissa tapahtuu

Kurkistus lastenkodin pihakoulun toimintaan

Koulunkäynti on tärkeä osa sijoitettujen lasten arkea Sospron lastenkodeissa. Tavoitteenamme on löytää jokaiselle lapselle paras mahdollinen koulupolku ja turvata opintojen jatkuminen paitsi sijoituksen aikana, myös sen jälkeen.

Sospro Metsätammessa Salossa on yksi uusimmista pihakouluistamme. Alta pääset kurkistamaan pihakouluun:

 

Sijoitettujen lasten elämän haasteet ja toimintakyvyn ongelmat vaikuttavat usein koulunkäyntiin. Peruskoulun aikaiset vaikeudet opiskelussa ja koulunkäyntiin kiinnittymisessä nostavat tutkimusten valossa riskiä keskeyttää opinnot myöhemmässä vaiheessa. Koulunkäynnin haasteita madaltaaksemme, on Sospron usean lastenkodin pihapiirissä sijaintikunnan alainen koulu. Koulurakennuksemme ovat opetusta varten suunniteltuja uudisrakennuksia, joiden suunnittelu on tehty tiiviissä yhteistyössä sijaintikunnan opetustoimen asiantuntijoiden kanssa. Näin olemme saaneet aikaan toimivia, turvallisia ja viihtyisiä pihakouluja, joissa lasten kynnys koulunkäynnille on mahdollisimman matala. Välillä lyhytkin koulumatka pihan poikki voi olla henkisesti liian pitkä, jolloin opetushenkilökunta voi helposti jalkautua lastenkodille ja madaltaa näin kynnystä edelleen lapsen koulunkäynnille.  Tiivis, päivittäinen yhteistyö lastenkotimme ja koulun kesken mahdollistaa sijoitetuille lapsille hienoja onnistumistarinoita koulupolulla. Vuosittain saamme juhlistaa lasten peruskoulun päättötodistuksia, pienempiä arjen onnistumisia, ammatillisten opintojen alkamista ja ylioppilasjuhliakin.

Pihakouluja on sekä perustason yksiköidemme, että erityistason yksiköidemme pihapiirissä. Kaikkiaan 25 asuinyksikkömme lapsilla on mahdollisuus käydä peruskoulua lähellä, lastenkodin pihapiirissä, mikäli se on lapsen koulupolun kannalta paras ratkaisu. Peruskoulua käyvien lasten koulupolun räätälöinti tarkoittaa jokaisen lapsen kohdalla yksilöllistä harkintaa siitä, onko pihakoulu lapsen koulunkäynnin kannalta paras vaihtoehto, onko lapsen koulupaikka yleis- tai erityisopetuksen luokassa jossain muussa alueen koulussa tai onko se jotain näiden koulumuotojen väliltä. Eri oppiaineissa voidaan myös toteuttaa integroitua opiskelua pihakoulusta käsin siten, että lapsi suorittaa esimerkiksi taito- ja taideaineita osana yleisopetuksen oppilasryhmää alueen toisessa koulussa. Joustavat oppimisjärjestelyt voivat madaltaa lapsen siirtymää yleisopetuksen ryhmään, jos tämä on lapsen koulupolun osalta tavoitteena.